Ruitverlijming

Ruitverlijming

ZO GAAT U TE WERK VOOR: RUITVERLIJMING


De voorruit is een zeer belangrijk onderdeel van de algemene structuur van de carrosserie. Ze verbetert de structurele stijfheid van het voertuig en zorgt voor een betere bescherming voor de inzittenden. De enige manier om de voorruit vast te houden aan de carrosserie is met lijm.

Hieronder vindt u meer informatie over veiligheid, ruitverlijmingsmethoden en teststandaarden:

Crashtests en productvereisten

Lichtgewichtconstructie en torsiestijfheid

Multifunctionele beglazing

Ontwerpfuncties

Ruitverlijming: uitgebreide kennis

Leer alles wat u moet weten over (het onderwerp) ruitverlijming.

Henkel ruitenlijmen bieden een hoog veiligheidsniveau dankzij vele jaren actief onderzoek en OEM-ervaring.

  • Alle premium ruitenlijmproducten van het TEROSON-assortiment hebben hun prestaties bewezen in realistische crashtests en zijn gecertificeerd door het keuringsorganisme TÜV Rheinland.
  • Het productieproces en de kwaliteit worden voortdurend door TÜV Rheinland bewaakt.

    (Het certificaat voor TEROSON PU 8597 HMLC wordt hieronder getoond als voorbeeld.)

De voorruit absorbeert een deel van de energie die vrijkomt bij een crash, en zorgt ervoor dat de passagiersairbag op zijn plaats blijft. Om de veiligheid van de passagiers te garanderen in overeenstemming met de veilige wegrijtijd van het voertuig, moet de lijm een bewezen vasthoudkracht hebben om de voorruit op haar plaats te houden bij een ongeval.
De veilige wegrijtijden zijn afhankelijk van de uitharding en de interne sterkte van de ruitlijmen.

Uithardingsproces

Ééncomponentproduct (1K)

Tweecomponentenproduct (2K)

Uitharding van 3 à 4 mm tijdens de eerste 24 uur bij 23 °C en een relatieve vochtigheid van 50 %.

 

1K-ruitenlijmen van polyurethaan harden uit bij kamertemperatuur en -vochtigheid.Velvorming: 3 à 4 mm tijdens de eerste 24 uur bij 23 °C en > 50 % relatieve luchtvochtigheid.

Uitharding:
Chemische reactie van componenten A & B
De tweecomponenten-PU van Henkel is volledig uitgehard binnen de twee uur.

2K-ruitenlijmen van polyurethaan harden uit door de chemische reactie van componenten A en B. De volledige uitharding van de rups is niet afhankelijk van de luchtvochtigheid en de temperatuur (zie het technische informatieblad voor de uithardingssnelheid).

 

De verbeterde standaard veiligheidstest is ongeveer vier keer zo streng.

Alle ruitenlijmproducten van Henkel worden getest in overeenstemming met één van de volgende twee standaarden.

Teststandaard voor veilige wegrijtijden van ruitenlijmen:
FMVSS 0 = 50 km/u en 100 % frontale botsing of Europese standaard = 64 km/u en 40 % overlap.

VS-standaard (FMVSS 208/212)
(50 km/u, 100 % frontale botsing).

Verbeterde crashteststandaard
(64 km/u 40 % overlap) = 40 % van de breedte van het breedste deel van het voertuig (zijspiegels niet meegerekend).

De dragende onderdelen van een carrosserie (de onderdelen gemarkeerd in het oranje) zijn speciale stijlen met een grote sterkte en stijfheid. In lichtgewichtcarrosserieontwerpen worden dunnere stalen panelen gebruikt om het gewicht van het voertuig te beperken.

Bij een vrijwaring van de totale torsiestijfheid van de carrosserie worden hogere eisen gesteld aan de voorruit. De voorruit helpt zo om de stijfheid van de carrosserie te garanderen.

Ruitenlijmen kunnen de structurele stijfheid tot 40 % verbeteren

De voorruit van de wagen levert in combinatie met een sterke ruitenlijm (met hoge modulus) een cruciale bijdrage tot de totale torsiestijfheid van de carrosserie.

De hoge afschuifmodulus van de lijm (>2,5 MPa) verbetert de torsiestijfheid van carrosserieën.

Een ruitenlijm met hoge modulus wordt sterk aanbevolen om corrosie te voorkomen. Bij het gebruik van producten met een lage modulus kan er spanning in de lijmnaden ontstaan en kunnen er zelfs laspunten breken. Er kan vrij snel corrosie optreden binnen in het chassis en deze kan onopgemerkt blijven. Eender welke vorm van corrosie vermindert de stabiliteit van het chassis.

Definitie van afschuifmodulus:

maat voor de interne sterkte van een lijm (gemeten in MPa) in verhouding tot de verlenging
van 10 % (G10) of 20 % (G20).

De ruitenlijmproducten van Henkel die gespecificeerd zijn als HM (hoge modulus), hebben een afschuifmodulussterkte die groter is dan de 2,5 MPa die wordt aanbevolen door de meeste autofabrikanten.

Om de correcte functionaliteit van ingebouwde autoantennes en verwarmingssystemen te garanderen, wordt een ruitenlijm met een lage geleiding (conductiviteit) aanbevolen.


Ruitenlijmen met een lage conductiviteit worden aanbevolen door de meeste autofabrikanten.
Zie de producteigenschap HMLC (high modulus low conductivity, hoge modulus laag geleidend vermogen).

Bescherming tegen galvanische corrosie en contactcorrosie op aluminium carrosserieën.

Als een connector strip in aanraking komt met een elektrisch geleidende lijm, kan er elektrische stroom door vloeien. Hierdoor wordt de lakhechting aangetast en dringt er vocht binnen onder de lak, waardoor er corrosie ontstaat.

Geen invloed op de ontvangstkwaliteit van radio, TV, gsm's, het internet, navigatiesystemen enz.

Definitie:

Elektrische conductiviteit / weerstand

  • Maat voor het vermogen van een materiaal om elektrische stroom te geleiden
  • Hoe lager de conductiviteit, hoe hoger de isolatieweerstand
  • Maat in Siemens/cm (bijv. ­10-10)


Elektrische weerstand

  • Maat voor het vermogen van een materiaal om weerstand te bieden tegen het doorvloeien van elektrische stroom door dit materiaal
  • Hoe hoger de weerstand, hoe beter de isolerende prestaties
  • Gemeten in Ohm x cm (bijv. 10­10)

Evolutie van installatiemethoden voor autoruitonderdelen zoals de voorruit, achterruit en zijruiten.

Op rubber gemonteerd systeem

Voorruit gemonteerd en afgedicht met een voorgevormde rubberen afdichting bijv. op vrachtwagens, bussen, graafmachines.

Butyltapesysteem

Voor de bevestiging van de voorruit op de sponning van de carrosserie wordt butylband gebruikt.

De moderne lijmen die Henkel aan zijn klanten aanbiedt, leveren verbeterde ruitenlijmoplossingen die talrijke voordelen bieden in vergelijking met oudere aanbrengmethoden.

Polyurethaan verlijmde voorruiten
PUR-lijm wordt gebruikt voor het verlijmen van de voorruit met de sponning, waarbij een afdichting van 100 % wordt verkregen.

  • Maximale veiligheid voor passagiers dankzij correcte activering van airbag
  • Aanzienlijke verbetering van torsiestijfheid
  • Verbeterde aerodynamica dankzij de vlakke passing van de ruit/carrosserie